Met de opkomst van de AVG op 25 mei 2018 is het hele bedrijfsleven in rep en roer. Voor de ene organisatie heeft deze nieuwe wet meer impact dan de andere. Maar het staat vast dat iedereen hiermee aan de slag moet, helemaal op online gebied.

AVG en Google Analytics

Bij Google is dit niet anders. Google verwerkt met de datatool Google Analytics een enorme berg aan gegevens die al dan niet persoonlijk van aard zijn. Inmiddels hebben ze het verwijderen van data mogelijk gemaakt. Ze hebben dit gedaan omdat je met de AVG moet aangeven wat je bewaart en hoe lang.

“The Google Analytics Data Retention controls give you the ability to set the amount of time before user-level and event-level data stored by Google Analytics is automatically deleted from Analytics’ servers.”

Dit betekent dat het verwijderen van data geen betrekking heeft op alle data. Het gaat specifiek om data op gebruikersniveau. Dat betekent dus alles dat te herleiden is naar een specifieke gebruiker. Denk aan het invullen van een contactformulier of het kopen van een product in de webwinkel.

Aanvullend betreft het dus data die geassocieerd wordt met cookies, user-identifiers (User-ID) en advertising identifiers (DoubleClick cookies, Android’s Advertising ID etc.) en dus geen geaggregeerde data.

Het is goed dat Google met tools komt om AVG-compliant te worden. De meeste organisaties gebruiken diensten van Google zoals Google Analytics. Zonder deze tools is het lastig AVG-compliant te zijn. Let op: er is actie vereist van de gebruiker!

Wat moet ik doen?

Google heeft er voor gekozen dat de standaardinstelling voor het behouden van deze gegevens 26 maanden is. Dus wanneer ik niks doe, wordt data ouder dan 26 maanden automatisch verwijderd? Juist!

In je privacyverklaring moet je bewaartermijnen aangeven. Wellicht dat deze niet overeenkomen met de 26 maanden die Google standaard aangeeft.

Hoe verander ik dit?!

Zorg dat je dit goed hebt ingesteld. Je kunt dit doen door de volgende stappen te volgen:

1. Ga naar Google Analytics.
2. Klik op beheerder linksonder.
3. Onder je geselecteerde property klik je op Trackinginfo.
4. Klik op gegevensbehoud – de nieuwe optie die Google aanbiedt.
5. Stel hier je gewenste aantal maanden in hoelang jij gegevens wilt bewaren – let op dat dit hetzelfde aantal is als dat je communiceert in je privacyverklaring.

Een aanvullende mogelijkheid voor gegevensbehoud is het resetten van de bewaarperiode zodra de bezoeker een nieuwe gebeurtenis voltooit. Op deze manier wordt de verwijderdatum steeds opgeschoven.

Op deze manier ben je weer een stapje verder in het AVG-compliant maken van jouw organisatie. Heb je vragen over de AVG, lees dan de veelgestelde vragen van de AVG of neem contact met ons op!