Weet jij welke zoekopdrachten bezoekers gebruiken om jouw website te vinden op Google? Grote kans van niet. En dat terwijl je deze waardevolle informatie heel eenvoudig kunt achterhalen met Google Search Console. Wanneer je de zoekopdrachten van je bezoekers kent, krijg je een beter beeld van je doelgroep. Ook signaleer je eerder kansen om SEO-pagina’s te optimaliseren. Hoe Google Search Console werkt, lees je in deze blog.

Wat is Google Search Console?

Starten met Google Search Console

Met Google Search Console kun je de zoekprestaties van je website bijhouden. Hoe je dat doet?

1. Maak een account aan bij Google of log in met je bestaande account. Tip: meld je aan met het account waarmee je ook Google Analytics beheert.
2. Plaats jouw website(s) via ‘Een property toevoegen’. Een property is de URL van je website, zoals https://www.impres.nl.
3. Voeg alle mogelijke combinaties van de URL toe, vaak zijn dat er vier:

  • https://www.impres.nl
  • https://www.impres.nl
  • https://www.impres.nl
  • https://www.impres.nl

Zo weet je zeker dat er geen data verloren gaat.
4. Wanneer je een website toevoegt, moet je de eigendom verifiëren. Je krijgt meerdere opties te zien. Kies een van de opties en doorloop de stappen. Wanneer je je account ook voor Google Analytics gebruikt, kun je de verificatie heel eenvoudig uitvoeren.

Zoekanalyse: prestaties analyseren

Google Search Console biedt allerlei mogelijkheden. In deze blog zoomen we in op de zoekanalyse. Hiermee kun je de prestaties van jouw website op Google analyseren. Je krijgt een overzicht van zoekopdrachten die mensen in Google hebben ingevuld. Vervolgens zie je waarbij jouw website naar voren is gekomen. Een eyeopener! Ook geeft het overzicht weer hoe vaak er op jouw website is geklikt. Vaak levert een zoekopdracht in combinatie met je merknaam de meeste klikken op. Logisch, aangezien veel mensen op Google een bedrijfsnaam intikken om een website te vinden.

Goed om te weten: wanneer je Google Search Console net hebt ingesteld, zie je nog geen zoekopdrachten staan. De gegevens moeten namelijk eerst verzameld worden.

Voorbeeldgegevens

De zoekanalyse van Google Search Console weet waarop je gevonden wordt 1
De zoekanalyse van Google Search Console weet waarop je gevonden wordt 5

Meer dan alleen inzicht in zoektermen

Met Google Search Console krijg je ook inzicht in jouw gemiddelde positie in Google, het aantal vertoningen en het doorklikpercentage (CTR). Dat levert interessante informatie op. Een aantal vuistregels:

  • Is de gemiddelde positie van een pagina vijf of lager, dan moet het doorklikpercentage minimaal vijf procent zijn. Is dit niet het geval? Pas dan de meta-omschrijving aan. Grote kans dat je de omschrijving overtuigender kunt maken!
  • Veel vertoningen, een hoge positie, maar geen klikken? Dit zijn vaak interessante zoektermen voor landingspagina’s.
  • Focus op pagina’s in plaats van zoektermen. Ook op paginaniveau kun je de prestaties analyseren. Gebruik hiervoor het filter.

Filter instellen

De zoekanalyse van Google Search Console weet waarop je gevonden wordt 3
De zoekanalyse van Google Search Console weet waarop je gevonden wordt 4
De zoekanalyse van Google Search Console weet waarop je gevonden wordt 2

Schrijf je blogs? En ben je benieuwd of ze zorgen voor meer verkeer naar je website? Met behulp van het filter kom je hier eenvoudig achter. Zo kun je bijvoorbeeld alleen de URL’s van pagina’s laten tonen die het woord ‘blog’ bevatten. Het rapport helpt je vervolgens te bepalen of blogs zinvol zijn. Vaak blijken de resultaten goed. Een goede motivatie om nog meer te schrijven dus!

Tip: stel een wat langere periode in (maximaal 90 dagen). Op die manier krijg je een betrouwbaarder beeld van jouw prestaties in Google.

Conclusie: dit is pas het begin ;)

Je weet nu hoe je Google Search Console instelt en hoe je inzicht krijgt in de zoektermen die bezoekers gebruiken. Deze tool biedt echter nog veel meer mogelijkheden. Door de verschillende opties te combineren krijg je steeds weer nieuwe inzichten. Vergelijk mobiel bijvoorbeeld eens met desktop en ontdek via welke weergave je het best presteert. Op basis daarvan kun je gericht optimalisatiekeuzes maken.

Ben je enthousiast en wil je aan de slag met Google Search Console? Wanneer je klant bij ons bent, geven we je graag toegang tot je gegevens. Ben je geen klant en kom je er niet uit? Dan helpen we je graag verder. Mail mij of stuur een postduif naar Impres ;). Ik probeer je zo snel en goed mogelijk te helpen!