Google for Jobs

Google for Jobs is het nieuwe vacatureplatform van Google. Ben je op zoek naar een nieuwe topper voor binnen je team, maar ontvang je maar weinig traffic op je vacatures? Dan zou dit platform zomaar je probleem op kunnen lossen. Lees snel verder en ontdek hoe jij tot wel 4,5 keer meer sollicitaties binnen kan halen!

Eerlijke kansen met Google for Jobs

Google for Jobs verzamelt vacatures van bedrijfssites, van kleinere recruitment agencies en natuurlijk van de grotere jongens als Monsterboard, die legio aan vacatures online hebben staan in elke denkbare sector. Dit maakt het platform dan ook bijzonder interessant voor kleinere ondernemingen, wiens vacatures in de oude zoekresultaten nog wel eens ondergesneeuwd raakte door ‘de grote jongens’, maar welke in dit nieuwe systeem zomaar bovenaan terecht kunnen komen. Dit is een zware ingreep, en dat zie je dan ook in de resultaten die het tot nu toe heeft opgeleverd in andere landen. Bedrijven zien bijvoorbeeld een toename in verkeer naar hun vacature pagina’s van wel 35% en een 4,5 keer hogere conversieratio. In andere woorden: meer sollicitaties! 

De techniek van Google for Jobs

Om goed getoond te worden in Google for Jobs, is natuurlijk nog wel wat extra moeite nodig. Zo focust Google zich op maar liefst twaalf verschillende punten, waar je vacatures er zoveel mogelijk van moeten bevatten om goed te ranken. 

  • Functienaam
  • Naam van de werkgever
  • Bedrijfslocatie, de publicatiedatum
  • Salaris(indicatie)
  • Type dienstverband
  • Verantwoordelijkheden van de job
  • Benodigde competenties
  • Vereisten van de baan
  • Interne referentie
  • Woonplaats van kandidaat
  • Type locatie 
  • Einddatum van de vacature

Goed, dat was een aardige lijst aan punten, die gelukkig allemaal prachtig meegegeven kunnen worden in de code van je site. Erg handig dus, maar wel iets wat technisch een stuk ingewikkelder is dan het schrijven van een vacaturetekst. Hierin zou IMPRES je dan ook kunnen ontzorgen: wij doen het technische werk en jij plukt vervolgens de vruchten! Benieuwd hoe je zelf alvast wat kleine optimalisaties kunt gaan doen? Lees snel verder!

Tekst optimalisatie

Deze technische trucjes zijn natuurlijk niet alles. Vacatures zullen in essentie nooit meer zijn zoals je ze nu overal tegenkomt. Google for Jobs vraagt namelijk een grote hoeveelheid data, die allemaal bij de vacatures vermeld moet worden. Hieronder zullen we er een aantal specifiek voor je uitlichten!

Titels

Zo is het gebruik van algemeen bekende titels een must. Je kan dus niet zomaar meer een mooie titel verzinnen zoals ‘Chief of Happiness’. Zorg er dus voor dat je job titels herkenbaar zijn en niet om de feiten heen draaien.

Afkortingen

Het is natuurlijk verleidelijk om woorden als Junior en Senior af te korten. Dat is nu niet zo verstandig meer, aangezien Google for Jobs deze niet uit leest. Probeer dan ook geen gebruik te maken van afkortingen. Simpele toevoegingen schrijf je vanaf nu dus voluit, zodat ze goed opgepikt kunnen worden door onze vrienden bij Google.

Locatie

We kennen ze ondertussen ook al wel aardig goed. We weten namelijk ook dat Google erg houdt van lokale zoekresultaten. Door een locatie toe te voegen aan je vacature, slaat deze dan ook beter aan op twee soorten zoekopdrachten: mensen die op een bepaalde locatie een algemene zoekopdracht doen zoals ‘ICT vacature’; en mensen die van waar dan ook een zoekopdracht doen met een locatie in de zoekterm, zoals ‘ICT vacature Amsterdam’.

Salaris

Dit is misschien wel een moeilijk puntje voor sommige bedrijven, omdat loon toch vaak wel een privé puntje is tussen werkgever en werknemer. Maar Google heeft aangegeven dat ze ook hier op beoordelen, dus het is zeker slim om in ieder geval een ruwe indicatie te geven.