Bewijzen dat leadgeneratie ook werkt in de installatie­techniek

Unica wilde via growth marketing bewijzen dat het mogelijk is leads en omzet te genereren via online kanalen, waaronder de website. We hebben een kleinschalige, experimentele aanpak losgelaten op vier proposities van Unica.

De resultaten

Deze resultaten zijn gebaseerd op de propositie Cleanrooms in de periode 1 april 2021 tot 1 januari 2022.

Conclusie

Leadgeneratie werkt ook voor technisch dienstverleners.

Tooling

Landingspagina's via Unbounce, inzichten via Hotjar en Leadfeeder

Kanalen

Google Search en Display Ads.

Verkeer

Meer dan 3.500 nieuwe bezoekers.

Marketing leads

Twee keer zoveel leads als verwacht.

Sales leads

Conversie van 37% van marketing lead naar sales lead.
Dit hebben we gedaan

Aanpak

Dit is de start van onze samenwerking met Unica. Een cruciale fase om elkaar te leren kennen, vertrouwen op te doen en samen te ontdekken wat werkt. Daarom hebben we op een experimentele manier gewerkt, geïnspireerd door growth marketing tactieken. We willen hiermee bewijzen dat we structureel verkeer, leads en klanten halen uit online marketing voor de vier proposities: Cleanrooms, Watertechniek, E-mobility en Smart Security.

Leadgeneratie via landingspagina’s

  • Bouw van landingspagina’s via Unbounce op de centrale website van Unica.
  • Ontwerp van een eenvoudige prijscalculator om naast harde salesleads ook zachtere marketingleads aan te trekken.
  • Adverteren via Google Ads met relatief lage budgetten.

Experimentele growth marketing

  • Bepalen van doelgroepen en waardeproposities.
  • Kort cyclisch experimenteren en toetsen van ideeën en verbeteringen.
  • Bezoekersgedrag bijhouden en analyseren via heatmapping en polls.
  • Eenvoudige metingen in GA4.

Samenwerking

  • Wekelijkse samenwerkdag met twee growth marketeers vanuit IMPRES en meerdere marketeers en salesmanagers van Unica.

Case in detail

Doordacht experimenteren met behulp van growth marketing

Growth marketing of hacking, is een manier om via snelle, korte experimenten te ontdekken wat werkt. Dat kan gaan om de opbouw van een landingspagina, maar net zo goed om de visuals, copy of combinatie daarvan die je gebruikt in je advertenties. Elk experiment of idee wordt onderbouwd door theorie, bewezen best practices of echte gebruikersdata.

Deze datagedreven en resultaatgerichte aanpak is geschikt voor kleine én grote bedrijven die met een kleiner budget in kortere tijd resultaat willen zien. Meestal gaat het dan om marketing leads en/of salesleads. Slaat de aanpak, dan ontstaat er weer ruimte om op te schalen.

We doorlopen continu deze 5 stappen:

  • Verzamelen van ideeën.
  • Stellen van hypotheses.
  • Rangschikken van ideeën op potentie (haalbaarheid + impact).
  • Experimenteren.
  • Toetsen hypotheses en data.
  • Itereren.

Landingspagina's via Unbounce

Een advertentiecampagne zonder goede landingspagina blijft waardeloos. Helaas hebben we als externe marketeers vaak niet volledige toegang tot het CMS van onze klanten. Dit was ook bij Unica het geval. Daarom moesten we creatief zijn.

De tool Unbounce geeft ons de vrijheid landingspagina's te ontwerpen, zonder grote aanpassingen aan het CMS of de beperkingen van een pagebuilder. Er wordt als het ware een laagje op bestaande pagina's gelegd. Hiermee konden we per campagne landingspagina's op maat maken en vrijwel elk experiment uitvoeren.

Inzicht in gebruikersgedrag via Hotjar

Growth marketing leunt sterk op inzicht in de juiste data, waaronder het gedrag van bezoekers. Waar wordt naar gekeken en waar wordt op geklikt? Welke knop of tekst zorgt voor interactie en wat leidt juist af?

We hebben Hotjar gebruikt om heatmaps uit te lezen en bezoekers te vragen om input via polls. Dat gaf ons talloze waardevolle inzichten. Zo hadden we al klantreviews toegevoegd vanuit het principe 'social proof', maar deze te laag op de pagina geplaatst om echt gezien te worden. Een hypothese en experiment verder en we zagen een positieve verandering in het bezoekersgedrag ontstaan.

Bezoekers identificeren via Leadfeeder

Tools als Leadfeeder en Leadinfo maken het mogelijk websitebezoekers te identificeren en te analyseren. Door IP-adressen te koppelen aan bekende bedrijfsinformatie, wordt duidelijke welke bedrijven je website bezoeken, bekijken en gebruiken. Deze informatie is vervolgens weer nuttig om gerichter te adverteren op Linkedin, waar je beter kunt targeten op bedrijfsnaam en belangrijke beslissers.

Doordacht experimenteren met behulp van growth marketing

Growth marketing of hacking, is een manier om via snelle, korte experimenten te ontdekken wat werkt. Dat kan gaan om de opbouw van een landingspagina, maar net zo goed om de visuals, copy of combinatie daarvan die je gebruikt in je advertenties. Elk experiment of idee wordt onderbouwd door theorie, bewezen best practices of echte gebruikersdata.

Deze datagedreven en resultaatgerichte aanpak is geschikt voor kleine én grote bedrijven die met een kleiner budget in kortere tijd resultaat willen zien. Meestal gaat het dan om marketing leads en/of salesleads. Slaat de aanpak, dan ontstaat er weer ruimte om op te schalen.

We doorlopen continu deze 5 stappen:

  • Verzamelen van ideeën.
  • Stellen van hypotheses.
  • Rangschikken van ideeën op potentie (haalbaarheid + impact).
  • Experimenteren.
  • Toetsen hypotheses en data.
  • Itereren.

Landingspagina's via Unbounce

Een advertentiecampagne zonder goede landingspagina blijft waardeloos. Helaas hebben we als externe marketeers vaak niet volledige toegang tot het CMS van onze klanten. Dit was ook bij Unica het geval. Daarom moesten we creatief zijn.

De tool Unbounce geeft ons de vrijheid landingspagina's te ontwerpen, zonder grote aanpassingen aan het CMS of de beperkingen van een pagebuilder. Er wordt als het ware een laagje op bestaande pagina's gelegd. Hiermee konden we per campagne landingspagina's op maat maken en vrijwel elk experiment uitvoeren.

Inzicht in gebruikersgedrag via Hotjar

Growth marketing leunt sterk op inzicht in de juiste data, waaronder het gedrag van bezoekers. Waar wordt naar gekeken en waar wordt op geklikt? Welke knop of tekst zorgt voor interactie en wat leidt juist af?

We hebben Hotjar gebruikt om heatmaps uit te lezen en bezoekers te vragen om input via polls. Dat gaf ons talloze waardevolle inzichten. Zo hadden we al klantreviews toegevoegd vanuit het principe 'social proof', maar deze te laag op de pagina geplaatst om echt gezien te worden. Een hypothese en experiment verder en we zagen een positieve verandering in het bezoekersgedrag ontstaan.

Bezoekers identificeren via Leadfeeder

Tools als Leadfeeder en Leadinfo maken het mogelijk websitebezoekers te identificeren en te analyseren. Door IP-adressen te koppelen aan bekende bedrijfsinformatie, wordt duidelijke welke bedrijven je website bezoeken, bekijken en gebruiken. Deze informatie is vervolgens weer nuttig om gerichter te adverteren op Linkedin, waar je beter kunt targeten op bedrijfsnaam en belangrijke beslissers.

No items found.
Dit mag altijd

Heb je vragen over deze case? Neem contact op met Wieteke

Over Wieteke

Altijd enthousiast en met volle energie. Helpt jouw marketingvraag vertalen naar een goed plan en concrete oplossingen.

Bedankt voor je bericht! 

We nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Op onze website plaatsen we cookies en verzamelen daarmee informatie over het gebruik van de website, onder andere om deze te analyseren en te verbeteren, voor social media en om er voor te zorgen dat jij relevante informatie te zien krijgt. Lees meer over onze cookies.